sâmbătă, 9 iulie 2011

greu de ghicit :)

Joi dimineata v-am provocat sa ghiciti pe unde mi-am petrecut cateva zile din saptamana ce tocmai se incheie. Cateva bloggeritze mai curajoase au incercat sa ghiceasca ori si-au manifestat curiozitatea. Si pentru ca au incercat, merita aprecierea mea, care vine sub forma unei diplome! Ninu, desi ai fost tentat sa vinzi informatia, pentru ca totusi n-ai facut-o vei primi si tu diploma in cauza, desi mi-e teama ca nu se poate compara cu o clatita bine facuta ;)

Si ca sa nu va mai tin atata pe jar, va dezvalui acum ca imaginea din postarea de joi este catedrala Alexander Nevski din Sofia.

Am plecat marti dimineata spre Sofia si fiind un drum cu totul necunoscut cu masina pentru noi, ne-a luat cam 6 ore sa ajungem din Bucuresti la Sofia. Mai aproape decat Aradul :) aprox. 380 km.

Poate ca soselele lor nu sunt noi, dar au un avantaj pe care l-am apreciat - nu sunt aglomerate. Lanurile de grau si de floarea-soarelui ne-au furat repede privirile, iar dupa ce am ajuns in zona muntoasa Stara Planina am admirat crestele impadurite si vaile adanci. La aproximativ 100 km de Sofia am intrat pe autostrada A2 care ne-a dus pana la intrarea in capitala Bulgariei. Navigatorul si-a facut bine treaba si ne-a lasat in parcarea Hotelului Hilton. Din camera am avut norocul sa admiram Muntii Vitosha care marginesc Sofia in partea de sud.

Poate ca prima impresie ca turisti veniti dintr-o tara vecina, parte a fostului bloc comunist este diferita de perceptia unui turist occidental. Majoritatea turistilor occidentali calatoreau in grup, cu ghid, o alegere inspirata avand in vedere ca traditiile, limba, alfabetul si realitatile sociale sunt atat de diferite. Noi intr-un fel ne-am simtit ca acasa. Dar am luat hotararea sa iau cu mine in gand si sa privesc numai partea frumoasa a ceea ce urma sa descopar la Sofia. Si aici voi include multimea de parcuri verzi, chiar daca poate nu toate gradinile sunt la fel de ingrijite ca ale Bucurestilor. Istoria si traditiile sunt bine pastrate, chiar daca poate nu sunt suficient de bine puse in valoare. Am gasit cu greu un ghid turistic si o harta a Sofiei la hotel, iar pe unde am umblat indicatoarele destul de zgarcite. In plus, comunicarea cu localnicii in alta limba decat bulgara (am incercat engleza) este foarte greoaie, desi s-au aratat in toate cazurile foarte binevoitori; noroc ca micul ghid turistic continea si cele mai uzuale cuvinte si expresii in bulgara; s-a dovedit a fi foarte util.

Am incercat sa vizitez cam tot ce era de vizitat:
- parcul Bulgaria in care se afla Palatul Culturii (ridicat de comunisti la inceputul anilor '80) si monumentul luptei comuniste (in curs de demolare)
- biserica Nedelya (care a suferit in urma exploziei pusa la cale de comunisti in 1925 intr-un atentat asupra regelui);
- superbul monument al Sofiei (ridicat in 2001);
- rotunda Sf. Gheorghe (cea mai veche cladire din Sofia - sec.IV, constrita sub nivelul solului, pentru ca turcii nu le dadeau voie sa-si construiasca bisericile "la vedere");
- ruinele romane din apropiere;
- Halele restaurate ale vechii piete a orasului;
- moscheea Banya Bashi;
- baile turcesti din apropiere unde se afla izvoare cu apa termala;
- Presedintia cu ostasii din garda in uniformele traditionale;
- biserica ruseasca si statuia lui Puskin din parcul de alaturi;
- Casa Armatei - renovata;
- catedrala Alexader Nevski cu turlele sale aurite care poarta numele tarului rus care i-a ajutat sa scape de invazia hoardelor vikinge din nord (in 1240) a fost ridicata in onoarea tuturor armatelor rusesti, ucrainiene, modovenesti si romanesti care i-au ajutat de-a lungul istoriei;
- biserica Sf. Sofia (austera in caramida rosie, totusi impresionanta);
- cladirea Parlamentului in fata careia se afla impresionantul monument al regelui Osvoboditel cu statuia ecvestra a Tarului Alexandru al II-lea si unde sunt aduse multumiri si regelui Carol I al Romaniei si trupelor romane care au luptat pentru eliberarea Bulgariei de sub turci in 1877;
- monumentul revolutionarului Vassil Levski ridicat in locul unde acesta a fost spanzurat de turci in 1873;
- biserica Boyana, monument UNESCO, din satul cu acelasi nume aflat in apropierea Sofiei
- imensul parc Borisova

Una peste alta a fost o calatorie frumoasa si interesanta, caci n-am calatorit niciodata pana acum la sud de Dunare. Ne-am intors in tara joi noaptea, cand am reusit sa scot un super-timp cu masina de la Sofia pana acasa la Bucuresti - 5 ore ;)

1. Ma bucur pentru voi. Eu nu am fost niciodata în Bulgaria. Am auzit ca Sofia este un oras frumos si ca toate capitalele Europei, are mult farmec.
    Multumim pentru plimbarea în care ne-ai luat si pe noi :)

2. Multumesc mult de premiu ! :)
    Frumoase locurile pe unde ai fost tu mai Alina, cred ca exista multi Bulgari care nu au vazut nici jumate din ce ai vazut tu :).
    Eu am dovada unui nene care a venit din Canada sa vada zimbrii de la Hateg... pe cand mare parte din Romani cred ca nu au trecut pe acolo niciodata :)).

3. Cu mare drag, Carmen! Tinuturi noi si putin cunoscute de noi, desi se afla atat de aproape.

4. Cu mare drag, Ninu! Locuri frumoase, da! Si ai dreptate cu vizitatul; nici eu n-am vizitat Palatul Cotroceni si Palatul Brancovenesc pana anul acesta si suntem de atatia ani in Bucuresti; practic ne putem numi bucuresteni :(

5. Alina, multumesc! :) Ce gest simpatic! Hai ca am invata si ceva nou:) Ti-am zis doar ca nu stiu ce biserica e. Duminica frumoasa!

6. Inca n-am ajuns la Sofia. Se intampla destul de des sa aman destinatile aflate la indemana in ideea ca vor fi mereu acolo :)

7. Cu placere, Alina! :) Ma bucur ca v-am putut arata ceva "nemaivazut" :)) Chiar n-am stiut la ce sa ma astept la aceasta calatorie neplanificata (am facut-o pentru sotul meu avea treaba acolo) si am fost fericita sa descopar aceste locuri frumoase.

8. PinTravel, asa este! Amanam mereu sa mergem in locurile care ne sunt la-ndemana. Fostii mei colegi de servici au descoperit acum cativa ani destinatiile de la sud de Dunare si de multe ori plecau si se intorceau in aceeasi zi din orase bulgaresti mai apropiate, ca Veliko Tarnovo, fosta capitala a Bulgariei (pana in sec XIX).

9. Multumesc frumos pentru diploma! Ma mandresc cu ea! O zi racoroasa sa ai!

10. Cu mare placere, Alice! Sper sa se mai inblanzeasca caldura asta la toata lumea, ca ne-a cam topit la propriu. O saptamana frumoasa!