luni, 19 iulie 2010

faraparabeni

Ei bine, de o buna bucata de vreme incep sa aud tot mai des in jurul meu "faraparabeni-faraparabeni", ca un refren la moda si la un moment dat m-am oprit si am inceput sa ascult: "fara parabeni". O prima constatare a fost ca aceasta expresie confera perceptia unei calitati superioare pentru produsele cosmetice.
Buna mea prietena, Lala, mi-a facut un cadou deosebit acum cateva saptamani, inspirata de Sakura, festivalul ciresilor in floare. Multumesc, Lala draga! Si asa am aflat ca din gingasele si parfumatele flori de cires se fabrica cosmetice: gel de dus exfoliant si crema de corp, chiar la vecinii nostri bulgari.



Si am exclamat surprinsa: "Tii, ia uite, e chiar fara parabeni!" Bine-nteles ca ne-am intrebat amandoua care e treaba cu parabenii si ce-or fi ei, de toata lumea cauta produsele fara parabeni.


Eram sigura ca e o noua gaselnita de marketing pentru a creste vanzarile de creme si sampoane. Dupa ce m-am documentat insa putin, am aflat ca parabenii sunt pur si simplu niste E-uri, adica substante de adaos, menite sa conserve cat mai mult perioada de valabilitate a unor produse. Astfel nu se strica prea repede, stau mai mult pe raft, lumea le poate cumpara si folosi o vreme mai indelungata. Cu alte cuvinte, actioneaza ca niste conservanti. Sunt mai multi compusi din familia parabenilor - metil-paraben, etil-paraben, propil-parabeni s.a.m.d. Unii dintre ei sunt folositi pe post de conservanti chiar in produsele alimentare. Si atunci, care e treaba cu ei daca sunt atat de folositi? Pai tocmai asta e, ca sunt tot mai multe produse in care ii intalnim, iar majoritatea produselor cosmetice au contact direct cu pielea, prin care se absoarbe in organism - creme, sampoane, geluri de dus, gelurile de barbierit, deodorantele, chiar si banala pasta de dinti si parfumurile contin astfel de compusi. Cum in societatea moderna folosim intens in fiecare zi aceste produse... chiar daca in reteta fiecaruia, acest ingredient se afla sub o limita minima acceptata, ganditi-va ca efectul se cumuleaza. Efectul? Pai da, pentru ca in cantitati mari aceste substante devin susceptibile de declansarea unor tipuri de cancer.
Acum, ce sa zic, nu stiu cat e speculatie, cat se poate demonstra pentru a deveni o certitudine, dar parca am inceput sa fiu mai atenta la produsele pe care le cumpar. Am gasit o crema anticelulitica "fara paraben", recent am cumparat un deodorant "fara paraben" si din aceste cautari am invatat un adevar la fel de trist: desi sunt fara parabeni, deci cel putin la nivel teoretic le lipseste acest ingredient si timpul de viata mai scurt le face sa se roteasca mai des in casele noastre si pe rafturile magazinelor, aceste produse sunt mult mai scumpe decat cele care contin traditionalii parabeni.
Dar voi incheia pe un ton mai optimist, caci amintirea Sakurei este vie in casa mea prin aroma emanata de betisoarele parfumate afundate discret intr-un ulei cu aromat cu... parfumul florilor de cires.



Daca e cumva o moda, eu sunt prima care se bucura de ea :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu