joi, 24 ianuarie 2013

hai sa dam mana cu mana

Imi place sa cred ca romanii au fredonat astazi macar in gand Hora Unirii. Cele doua momente istorice care au condus la intregirea romanilor, in 1859 si 1918 au fost adanc imprimate in mintea copiilor din generatia mea. Cantam acest cantec inca de la gradinita, iar povestea "Mos Ion Roata si unirea" era lectie in manualul din primii ani de scoala.



Cea mai vremelnica amintire despre acest eveniment si cantecul pe care il cantam la serbari este ca totul parea sa aiba sens in mintea mea de copil, mai putin "Vin' la Milcov cu grabire/Sa-l secam dintr-o sorbire". I-am intrebat si eu pe cei mari "cum adica sa bea oamenii un rau intreg?" si asa am aflat ca Milcovul era hotarul din vechime intre cele doua principate si ca aceasta chemare exprima astfel dorinta oamenilor de a-l sterge de pe harta.

Ceea ce insa mi se pare greu de inteles acum ca adult este faptul ca nu reusesc sa gasesc pe internet o sursa oficiala care sa prezinte harta acestei prime uniri din epoca moderna. Internetul abunda de harti ale Romaniei Mari si de harta cu hotarele actuale. Voi apela deci la Wikipedia, cu speranta ca cel care a prezentat aceasta harta sa fie o persoana avizata si de buna credinta. Iata deci unirea pe care romanii au reusit s-o faptuiasca la 24 ianuarie 1859 sub domnitorul Alexandru Ioan Cuza.


Si iata cum aratau steagul si stema Principatelor Unite la acea vreme, reunind sunb aceeasi coroana vulturul valah si bourul moldovenesc sub dictonul "TOTI IN UNUL":



La Carmen puteti vedea stema la momentul unirii.

Ironic si trist in acelasi timp, reformatorul Cuza Voda avea sa sfarseasca intr-un exil impus chiar de o parte din cei care l-au sustinut in timpul Unirii. S-a stins din viata la Heidelberg, unde una dintre strazile de centura ale orasului poarta numele de Cuzaring. 

Asa ca eu va urez azi ca si poetul Alecsandri:

"Iarba rea din holde piară!
Piară dușmănia-n țară!
Între noi să nu mai fie
Decât flori și omenie!"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu