joi, 12 aprilie 2012

bookiseala

In ultima vreme m-am tot intrebat de unde si de cand avem noi romanii in vocabular cuvantul "buche"... si cuvantul "slova". Imi aminteam eu ceva din scoala, cum ca ambele sunt preluate in limba noastra din slavona si am primit repede confirmarea pe internet. "Buche" vine de la a doua litera a alfabetului chirilic si in romana veche are mai degraba sensul de "abc", adica de notiuni primare sau de incepator. Dar tot cu sensul de litera era folosit si cuvantul "slova", care apoi si-a extins semnificatia la scris si mai mult, la nivelul de cunostinte sau de educatie al cuiva. Nu va faceti griji, ambele au disparut in asa masura din limba vorbita, incat copiii din zilele noastre au mare dificultate sa le identifice sensul.

Dar unde vroiam de fapt s-ajung? Pai la primele mele zile de "buchiseala", la cum am descoperit "slova" cartilor. Acum o luna, in zilele nu prea departate de viscol si zapada de un metru, am rascolit prin biblioteca cu scopul declarat de a face putina ordine si optimizare a spatiului. Si am descoperit mica mea comoara de care nu ma voi desparti probabil niciodata pentru ca imi aminteste despre cum am invatat sa citesc inainte de a merge la scoala, din dorinta de a afla ce se ascunde dincolo de copertile minunate ale colectiei "Stadion" a tatalui si fratelui meu. Tata le cumpara, le citea, apoi le lasa fratelui meu care dupa ce le termina le punea in biblioteca de unde ma-ntindeam cat puteam (de-aia oi fi crescut mai inalta :)) ca sa le-ajung si eu. La inceput ma multumeam sa ma uit la desene; erau frumoase, cum nu mai vazusem; apoi nu mi-a mai fost de-ajuns; trebuia sa aflu ce se-ntampla in fiecare caseta desenata :) Am descoperit intreband si potrivind in gand semnificatia fiecarei litere, apoi am inceput sa le leg; un vecin din bloc care ma vedea citind pe banca s-a oprit intr-o zi sa afle daca intr-adevar citeam sau le spuneam "gogosi" picilor de langa mine :) "Dar tu chiar citesti, bravo!"


Preferata mea? Iat-o:


Ce putea fi mai frumos decat sa-ti imaginezi echipaje romanesti explorand planeta Marte? Un gand care acum imi starneste un zambet ironic, atunci ma facea sa ma pierd in fuiorul imaginatiei; nu parea deloc imposibil.




Mi-as fi dorit ca in ziua de azi copiii sa aiba aceeasi dorinta de a "descifra tainele slovelor", dar din pacate lucrul acesta nu se mai intampla. Cu greu pot fi convinsi sa ia o carte s-o citeasca, chiar si-atunci cand e vorba de povesti la moda. Cand sunt atatea filme la televizor, atatea povesti in jocurile pe calculator, de ce s-ar mai osteni sa citeasca? E-adevarat ca-n ziua de azi alte abilitati se formeaza si mult mai repede, dar e pacat ca avem tot mai putin timp pentru "lectura"; iata un cuvant care inca se mai foloseste in limba moderna. Pentru cat timp inca?

2 comentarii:

  1. eu ma incapatanez sa cred ca vor fi intotdeauna cititori, placerea pe care ti-o da o carte nu este egalata de niciun film. Cred ca in mare parte depinde si de educatia si de exemplu pe care il oferim copiilor nostrii, ei sunt curiosi si vor vrea sa afle de ce sta mami cu nasul in carti atat de mult timp. Poate sunt naiva, dar atunci imi place sa sper ca e asa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Kadia draga, asa mi-a placut si mie sa cred, dar din pacate lucrurile nu stau chiar asa. Maria mea nu citeste nici macar pe sfert cat citeam eu la varsta ei. Ma vede mereu cu o carte in mana sau pe iPod, dar nu se simte pe-atat de atrasa de lectura pe cat mi-as dori (si n-am pretentii prea mari).

      Ștergere