vineri, 24 februarie 2017

parfumul literelor

"Frumosul mai frumos e insutit
Cand el credinta drept podoaba-o are,
Mireasma-n trandafirul inflorit
Ii face frumusetea si mai mare.
Far' de mireasma fragedul maces
Desi e-mpurpurat ca trandafirii
Si are spini si frunze fara gres
Cand infloreste vara-n largul firii,
Infatisare stearpa doar avand,
El n-are-amanti si somnul cand l-abate,
Cu totul moare. Trandafirul bland
Din dulcea-i moarte dulce miros scoate;
              Tu floare-a vietii, tot la fel te treci,
              Dar inima prin vers ramane-n veci."
William Shakespeare - Sonetul LIV

M-am nascut iubind literele; scrise, rostite, cantate sau plutind pe norii gandurilor. Prin ele viata mi-a fost mai implinita, gandurile au capatat sens, sperantele si-au aflat implinirea. Nu poti sa nu le iubesti mai ales cand sunt folosite cu talent in carti, in filme, in cantece sau in scrisorile indragostitilor.

Nu ma consider o mare cunoscatoare de parfumuri, dar imi place sa cred ca pot aprecia o mireasma deosebita. Si literele cele mai bune, care nasc poeme si nuvele memorabile, merita o aroma deosebita, de o prospetime discreta, dar curajoasa, suava si in acelasi timp surprinzatoare. Singurul parfum care in mica mea suma de cunostinte ar corespunde acestor cerinte este Light Blue de la Dolce e Gabbana.

"Inca de demult nea Budulea era nemultumit. Il vedea pe Hutu citind din carte ori scriind tot felul de lucruri pe hartie si nu-i prea venea sa creada ca toate sunt asa cum i se par lui. Tot mai intelegea ca omul sa scrie si ca sa stie ce a scris el insusi, fiindca acesta nu era decat un fel de raboj. Cand vedea insa pe Hutu citind din carte ceea ce au scris altii, il cuprindeau indoielile si-i zicea de obicei: "Ba sa ma ierti, asta o stii pe de rost". Hutu isi dadea silinta sa-l lamureasca si sa-i arate si lui cum se citeste; insa cand Budulea se uita la slovele incurcate, il cuprindea un fel de ameteala, fiindca era peste putinta ca cineva sa le descurce. Intr-o duminica Budulea i-a zis lui Hutu: "Ia scrie numele meu pe hartie". Hutu a scris cu slove mari: Lapadat Budulea, locuitor din Cocorasti.
..................
Insa Budulea nu voia sa inteleaga nenorocirea ce i se pregatea lui Hutu. El stia un lucru: ca fluierul lui are sase borte, si cand auzea ca Hutu are sa invete latineste, greceste, ba chiar si nemteste, ii venea sa sara cuc de bucurie si, mergand la oras, le zicea drumetilor: "Am un fecior la invatatura. Are sa iasa dascal mare. Vorbeste sarbeste si ungureste, iar acum invata latineste. greceste si nemteste: nu-i mai lipseste nicio limba pentru ca sa fie cele sapte depline."
Caci, dupa cum stia Budulea, nu erau atunci pe lume decat sase limbi, fiindca frantuzeasca era un fel de nemteasca, ruseasca un fel de sarbeasca, iar turceasca un fel de limba paganeasca, pe care puteai s-o intelegi in latineste, caci, dupa cum spunea dascalul Claita, si latineasca era o limba paganeasca. Hutu putea dar sa se inteleaga cu toata lumea.
Drumetii dadeau din cap si. intorcandu-se acasa, spuneau ca este la Cocorasti un cimpoies care are un fecior foarte invatat, ce stie toate limbile, si ca l-au vazut chiar ei pe acel cimpoies, care e un om scurt, gros, schiop de piciorul stang, rotund la fata si zambeste intotdeauna cand vorbesti cu el."
Ioan Slavici - Budulea Taichii

Mai multe povestiri parfumate, pe blogul Mirelei.

Si pentru ca astazi e Dragobete, va las in compania unui cantec despre literele iubirii:

16 comentarii:

  1. La mulți ani, drag Condeier parfumat!
    Cu marele Will, m-ai cucerit definitiv, e seducător sonetul! Savuros și fragmentul din Slavici, numai bun pentru temă și seara de vineri.
    Cât despre Light Blue, e unul din cele mai fresh și plăcute parfumuri, potrivite pentru femeile sportive, așa cum te văd eu pe tine, când nu coși cu artă acele ii superbe. O seară de vis îți doresc, condimentată cu Nat King Cole, pe care atât de potrivit l-ai atașat postării, imediat după Dragobete! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc mult, Mirela draga! Ma bucura ca am reusit sa te incant. E drept, sunt adepta miresmelor fresh, insa mai am si mici abateri (vezi Sotto Voce) si alte poate se vor dezvalui la tema potrivita. Felicitari pentru initiativa! Iti daorez reintrarea in blogul de care n-am mai avut timp. Multumesc!

      Ștergere
  2. ,,Dar inima prin vers rămâne-n veci", nimic mai brutal, ori mai adevărat, căci ne iuțim pașii spre nemurire doar așa, prin poveste, în leagănul iubirii fără de sfârșit...

    RăspundețiȘtergere
  3. Bine te-am regasit in povestile parfumate, Alina!
    Sper ca esti bine! Si chiar tot am tinut sa te intreb, care este aroma ceaiului perfect? Ai gasit-o?
    Mie inca nu mi-e prea clar! :)
    Multumesc de frumoasa auditie!
    Un weekend excelent sa ai si o primavara frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Suzana draga! Sunt foarte bine, doar ca putin coplesita de alte prioritati si emotii de mamica (Bac-ul si inscrierea la facultate) anul acesta. Ceaiul perfect? Cred ca exista doar ca sa ma tenteze pe mine la nesfarsite degustari :) Ma bucur daca te-am delectat si-ti multumesc pentru gandurile frumoase! Toate cele bune si o primavara insorita iti doresc! Sa fii iubita!

      Ștergere
  4. Litere... de suflet prinse și desprinse!

    RăspundețiȘtergere
  5. Foarte frumos ceea ce ai scris. La fel, se pare ca m-am nascut: iubind cu pasiune literele, indiferent de forma in care ne infrumuseteaza viata.
    Multumesc pentru fragmentul din Budulea taichii, o nuvele minunata, a nu mai putin minunatului Slavici, deopotriva creator de basme, basme care ne-au incantat copilaria si adolescenta.
    L.O.V.E. e o piesa frumoasa, celebra, pe care o stiu din copilarie cand credeam foarte ferm ca Nat King Cole e un cantaret alb cu voce de catifea... Am si scris despre asta candva, amuzata fiind de intamplare. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! Ma bucur ca ti-au placut! Am recitit de curand nuvelele lui Slavici; cu alti ochi, alte sentimente, alta intelegere fata de anii adolescentei. Cred ca voi lua la rasfoit si basmele sale :) De ce nu!? Nat King Cole este si preferatul meu! Toate cele bune iti doresc si o primavara minunata!

      Ștergere
  6. Deci, nu sunt singura ce asociază parfumul cuvintelor cu Light Blue!!!Primăvara frumoasa, Alina!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc! Hei, ma bucur cand gasesc iubitoare ale acestui parfum! O primavara insorita si plina de iubire iti doresc!

      Ștergere
  7. Literele ne fac și fericiti și triști, și curioși, și dezamăgiți în prea multă cunoaștere, și iubitori dar și risipitori, crezand ca, dacă vom descoperi noi și noi valente și arome proaspete ale cuvintelor, ne vor bucura mereu. Sa fii mereu fericita cu literele tale, cu inselesurile pe care le vei darui lumii prin ele. Slavici mi-a fost la indemana, cand eram tare mica..., ai pus in mine un graunte de nostalgie. Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este, dar ne aducem aminte cel mai ades de cele care ne-au adus fericire si iubire; ele merita pastrare. In rest, cele rele sa se spele :) Multumesc pentru urari! Ma bucur de cate ori intalanesc admiratori ai lui Slavici; ma simt legata de el si prin radacinile zarandane. Toate cele bune iti doresc si cele mai bune si iubitoare litere sa ti se astearna in drumul vietii!

      Ștergere
  8. Pe acordurile L.O.V.E. am cam uitat ce-am vrut sa scriu. :)
    Stii, uneori ma intreb cum de-am reusit sa invat atat de repede sa citesc... Poate pentru ca mi-au placut povestile pe care mi le citea bunicul si voiam mai mult si mai mult si el nu avea asa mult timp. :)
    Pe Slavici am inceput sa-l iubesc abia dupa ce am terminat scoala. :)
    Iti doresc sa ai o saptamana minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nat King Cole tinde sa aiba efectul acesta; de-aceea l-am lasat la sfarsit :) Si mai avem ceva in comun - si eu am inceput sa citesc destul de devreme, din benzile desenate ale fratelui meu (colectia "Cutezatorii"); imi placceau in special cele SF! (?) Si dupa aceea eram singura care decidea ce urmeaza la citit. Cand am mai crescut, abia asteptam vacanta pentru romanele lui Fenimore Cooper si Karl May, Constantin Chirita si Alexandre Dumas. Slavici mai mult de nevoie la scoala, acum de placere, acasa :) Sunt de parere ca trebuie o baza de istorie si de etnografie ca sa-l intelegi pe deplin si sa apreciezi cronica vremii pe care ne-a lasat-o mostenire in nuvelele sale. Cu ce se face acum in scoala, clasicii nu prea au cum sa fie cititi cu placere. O saptamana frumoasa iti doresc si eu si o primavara insorita!

      Ștergere